Slecht schakelgedrag
Maar liefst 90% van de schakelklachten met een automatische transmissie wordt veroorzaakt door vervuiling die
ontstaat bij normale slijtage en gebruik. Slecht schakelen, bonken, slippen, een schommelend toerental, verhoogd
brandstofverbruik, het disfunctioneren of zelfs volledig dienst weigeren van de automaatbak; zeer bekende klachten
bij automatische transmissies. De oorzaak? Vervuilde en verouderde ATF.
Veel autofabrikanten geven aan dat de af-fabriek ge-vulde long-life ATF nooit vervangen hoeft te worden. Bij Kroon-Oil geloven we dat gebruik van long-life de verver-singstermijnen weliswaar kan oprekken maar dat gebruik ervan geen vrijbrief is om de ATF nooit meer te verversen!
De praktijk wijst uit dat veel automatische transmissies op den duur slecht schakelgedrag vertonen.
De automatische transmissie is één van de zwaarst belas-te onderdelen van de auto. ATF is daarmee één van de smeermiddelen die aan de meest extreme omstandighe-den wordt blootgesteld. Zeer hoge thermische belasting van ATF bij optrekken en remmen, een sportieve rijstijl en zware belasting door rijden met een aanhanger of caravan hebben grote invloed op de levensduur van het smeermiddel. Een afbraakproces waarbij de olie zuur wordt, er vuil ontstaat en het smerende vermogen van de ATF afneemt is onvermijdelijk. Zuren en vuil tasten de onderdelen in de automaatbak aan en op den duur zal het verminderd smerend vermogen het slijtageproces verder bevorderen. De klachten die hierbij ontstaan zijn zeer hinderlijk en kunnen uiteindelijk leiden tot het vol-ledig dienst weigeren van de automaatbak, zelfs bij vrij nieuwe auto’s met een lage kilometerstand.
De oplossing voor deze klachten ligt in een doeltreffend eenvoudig apparaat; de Kroon-Oil PowerFlush® spoelau-tomaat. Deze geavanceerde machine spoelt, reinigt en ververst de automatische transmissie zeer snel en effectief. Schakelklachten, veroorzaakt door vervuiling, kunnen eenvoudig worden verholpen. Ook wanneer er nog geen klachten zijn, is het zinvol om de automatische transmissie preventief te laten ‘powerflushen’ om dure reparaties in de toekomst te voorkomen. Na de PowerFlush® behandeling schakelt en functioneert de automatische transmissie in de meeste gevallen weer als nieuw!
De Kroon-Oil PowerFlush® methode maakt het mogelijk om op een geavanceerde en innovatieve manier automati-sche transmissies en stuurbekrachtigingssystemen te spoelen, te reinigen en volledig te voorzien van verse vloeistof. Dit alles gebeurt zeer effectief bij minimale inspanning en zonder knoeien. Doordat de machine via de retourleiding in se-rie wordt aangesloten op het oliecircuit, circuleert de ATF door de transmissie en de spoelautomaat. Spoelen gebeurt op een dynamische manier waarbij de oude vloeistof in combinatie met een krachtige reiniger door het hele systeem, inclusief de koppelomvormer, wordt gepompt bij draaiende motor. Door tijdens het spoelen alle versnellingen van de automaat te bedienen wordt het volledige systeem van A tot Z gereinigd. Met de speciale adapter is het ook mogelijk om op eenvoudige wijze het complete stuurbekrachtigingssysteem te spoelen en te voorzien van verse vloeistof.
De PowerFlush® spoelautomaat bevat twee gescheiden en doorzichtige oliereservoirs, één voor de vuile olie en één voor de verse olie. Bekijk het reinigingsproces met eigen ogen en verbaas u over de hoeveelheid vuil die vrijkomt tijdens het proces! Na het spoelen wordt het oliecircuit van de transmissie volledig leeggepompt, inclusief koppelom-vormer, oliekoeler en alle leidingen en opgevangen in het vuile oliereservoir. Vervolgens wordt exact de juiste hoeveel-heid verse ATF via het verse oliereservoir teruggepompt in het systeem.
Bij ‘verversen’ op de ouderwetse manier wordt slechts 30 tot 40% van de oude ATF vervangen door nieuwe ATF vloei-stof. Bijkomend gevaar van deze ouderwetse methode, is verergering van de klachten door losgeweekt vuil wegens het hoog reinigend vermogen van de nieuwe ATF. Met behulp van de PowerFlush® methode wordt in minder tijd en met minder geknoei het volledige systeem gereinigd en ververst en het maximaal haalbare resultaat bereikt. In bijna alle gevallen verdwijnen de klachten als sneeuw voor de zon en worden dure reparaties en/of revisies voorkomen.
Vacature Autotechnisch specialist Wil jij werken in een dynamisch team met een groot hart voor alles wat met autotechniek te maken heeft? Dan zoeken wij jou! Bij ons kun je aan de slag voor Autoonderhoud van A t/m Z Tuning Mogelijkheid tot opleiding APK specialist Sollici...
lees verderMinister van Milieu en Wonen Stientje van Veldhoven heeft de apk-regelgeving aangepast waardoor bij apk-keuringen van dieselauto's deeltjestellers kunnen worden ingezet voor een roetfiltertest. Deze controle wordt uitgevoerd door meting van het aantal roetdeeltjes in de u...
lees verder